Kaum Madyam, kaumnya Nabi Syu'ib, adalah segolongan bangsa Arab
yang tinggal di sebuah daerah bernama "Ma'an" di pinggir negeri Syam.
Mereka terdiri dari orang-orang kafir tidak mengenal Tuhan Yang Maha
Esa. Mereka menyembah kepada "Aikah" iaitu sebidang padang pasir yang
ditumbuhi beberapa pohon dan tanam-tanaman. Cara hidup dan istiadat
mereka sudah sangat jauh dari ajaran agama dan pengajaran nabi-nabi
sebelum Nabi Syu’ib a.s.
Banyak orang di zaman kita beranggapan bahawa agama hanya
merupakan program-program yang kosong dan nilai-nilai akhlak semata.
Ini adalah keyakinan klasik dan salah. Pada hakikatnya, agama adalah
sistem dalam kehidupan dan pergaulan. Intinya ialah hubungan dengan
Allah s.w.t. Oleh kerana itu, usaha memisahkan antara masalah-masalah
tauhid dan perilaku manusia dalam kehidupan mereka sehari-hari bererti
memisahkan agama dari kehidupan dan mengubahnya menjadi adat-
istiadat, tradisi-tradisi, dan acara-acara ritual yang hampa. Kisah Nabi
Syu’ib menampakkan hal yang demikian secara jelas.
Allah s.w.t mengutus Syu’ib pada penduduk Madyan:
"Dan kepada (penduduk) Madyan (kami utus) saudara mereka, Syu 'ib.
Ia berkata: 'Hai kaumku, sembahlah Allah, sekali-kali tiada Tuhan
bagimu selain Dia.'" (QS. Hud: 84)
Ini adalah dakwah yang sama yang diserukan oleh setiap nabi. Dalam hal
ini tidak ada perbezaan antara satu nabi dan nabi yang lain. Ia
merupakan dasar akidah dan tanpa dasar ini mustahil suatu bangunan
akan berdiri. Setelah peletakan bangunan tersebut, Syu’ib mulai
menyuarakan dakwahnya:
"Dan janganlah kamu kurangi takaran dan timbangan. Sesungguhnya
aku melihat kamu dalam keadaan yang baik (mampu) dan
sesungguhnya aku khawatir terhadapmu akan azab hari yang
membinasakan (kiamat)." (QS. Hud: 84)
Setelah menjelaskan masalah tauhid secara langsung, Nabi Syu’ib
berpindah pada masalah muamalah sehari-hari yang berkenaan dengan
kejujuran dan keadilan. Adalah hal yang terkenal pada penduduk Madyan
bahawa mereka mengurangi timbangan dan mereka tidak memberikan
hak-hak manusia. Ini adalah suatu kehinaan yang menyentuh kesucian
hati dan tangan sebagaimana menyentuh kesempurnaan harga diri dan
kemuliaan.
Para penduduk Madyan beranggapan bahawa mengurangi timbangan
adalah salah satu bentuk kelihaian dan kepandaian dalam jual-beli serta
bentuk kelicikan dalam mengambil dan membeli. Kemudian nabi mereka
datang dan mengingatkan bahawa hal tersebut merupakan hal yang hina
dan termasuk pencurian. Nabi Syu’ib memberitahukan kepada mereka
bahawa beliau khawatir jika mereka meneruskan perbuatan keji itu
nescaya akan turun kepada mereka azab di mana manusia tidak akan
dapat menghindar dari seksaan itu. Perhatikanlah bagaimana campur
tangan Islam melalui Nabi Syu’ib yang diutus kepada manusia di mana ia
memperhatikan persoalan jual-beli dan mengawasinya:
"Hai kaumku, cukupkanlah takaran dan timbangan dengan adil, dan
janganlah kamu merugikan manusia terhadap hak-hak mereka dan
janganlah kamu membuat kejahatan di muka bumi dengan membuat
kerosakan." (QS. Hud: 85)
Nabi Syu’ib meneruskan misi dakwahnya. Beliau mengulang-ulangi
nasihatnya kepada mereka dengan cara yang baik dan mengajak ke jalan
yang baik, tidak ke jalan yang buruk; beliau menghimbau kepada mereka
untuk menegakkan timbangan dengan keadilan dan kebenaran dan
mengingatkan mereka agar jangan merampas hak-hak orang lain.
Merampas hak-hak orang lain itu tidak terbatas pada jual-beli saja,
namun juga berhubungan dengan perbuatan-perbuatan lainnya; beliau
memerintahkan mereka untuk menegakkan timbangan keadilan dan
kejujuran. Demikianlah seruan dari agama tauhid dan akidah tauhid di
mana ia selalu menyuarakan kejujuran dan keadilan.
Agama selalu memerintahkan manusia untuk menjalin kerjasama sesama
mereka dalam kehidupan sehari-hari dengan cara-cara yang bijaksana
dan baik, baik menyangkut hubungan kerja, hubungan peribadi mahupun
hubungan lainnya. Al-Quran al-Karim mengatakan: "Dan janganlah kamu
merugikan manusia terhadap hak-hak mereka. "Dan kata as-Syai'
(sesuatu) dalam ayat tersebut diucapkan kepada hal-hal yang bersifat
materi dan yang bersifat non-materi (rohani) di mana masuk dalam
kategori itu perbuatan-perbuatan dan hubungan-hubungan yang
menghasilkan. Al-Quran melarang segala bentuk kezaliman, baik
kezaliman berkenaan dengan menimbang buah-buahan atau sayur-
sayuran mahupun kezaliman dalam bentuk tidak memberikan
penghargaan terhadap usaha manusia dan pekerjaan mereka. Sebab,
kelaliman terhadap manusia akan menciptakan suasana
ketidakharmonisan yang berakibat pada timbulnya penderitaan, sikap
putus asa, dan sikap tidak peduli, sehingga pada akhirnya hubungan
sesama manusia berjalan tidak harmonis dan menimbulkan kegoncangan
dalam kehidupan. Oleh kerana itu, Al-Quran mengingatkan agar jangan
sampai ada manusia yang berbuat kerosakan di muka bumi:
"Dan janganlah kamu membuat kejahatan di muka bumi dengan
membuat kerosakan. Sisa (keuntungan) dari Allah adalah lebih baik
bagimu jika kamu orang-orang yang beriman. Dan aku bukanlah
seorang penjaga atas dirimu." (QS. Hud: 85-86)
Yang di maksud al-'Atsu ialah sengaja membuat kerosakan dan bertujuan
untuk membuat kerosakan. Janganlah kalian membuat kerosakan di muka
bumi; janganlah kalian sengaja untuk menciptakan keonaran di muka
bumi. Apa yang ada di sisi Allah s.w.t adalah hal yang terbaik buat kalian
jika kalian benar-benar beriman. Kemudian Nabi Syu’ib memberitahu
kepada mereka bahawa ia tidak memiliki sesuatu kepada mereka; ia
tidak dapat menguasai mereka tidak juga ia selalu mengawasi mereka.
Beliau hanya sekadar seorang rasul atau utusan untuk menyampaikan
ajaran Tuhannya:
"Dan aku bukanlah seorang penjaga atas dirimu. " (QS. Hud: 86)
Dengan cara yang demikian, Nabi Syu’ib menjelaskan kaumnya bahawa
masalah yang mereka hadapi saat ini sangat penting dan sangat serius,
bahkan sangat berat. Beliau memberitahu mereka akibat yang bakal
mereka terima jika mereka membuat kerosakan. Selesailah bahagian
pertama dari dialog Nabi Syu’ib bersama kaumnya. Nabi Syu’ib telah
mengawali pembicaraan dan kaumnya mendengarkan. Kemudian beliau
berhenti dari pembicaraannya dan sekarang kaum membuka
pembicaraan:
"Mereka berkata: 'Hai Syu’ib, apakah agamamu yang menyuruh agar
kami meninggalkan apa yang disembah oleh bapak-bapak kami atau
melarang dan berbuat apa yang kami kehendaki tentang harta kami.
Sesungguhnya kamu adalah orang yang sangat penyantun lagi berakal
" (QS. Hud: 87)
Para penduduk Madyan yang kafir mereka biasa merampok dan
menyembah al-Aikah, yaitu pohon dari al-Aik yang dikelilingi oleh dahan-
dahan yang berputar di sekelilingnya. Mereka termasuk orang-orang yang
menjalin hubungan sesama manusia dengan cara-cara yang sangat keji.
Mereka suka mengurangi timbangan; mereka mengambil yang lebih
darinya dan tidak menghiraukan kekurangannya. Perhatikanlah semua itu
dalam dialog mereka bersama Syu’ib. Mereka berkata, "wahai Syu’ib
apakah agamamu yang memerintahkanmu...?" Seakan-akan agama ini
mendorong Syu’ib dan membisikinya serta memerintahnya sehingga ia
mentaati tanpa pertimbangan dan pemikiran. Sungguh Syu’ib telah
berubah dengan agamanya itu menjadi alat yang bergerak dan alat yang
tidak sedar. Demikianlah celaan dan tuduhan keji yang dialamatkan oleh
kaum Nabi Syu’ib kepadanya. Agama Syu’ib telah membuatnya gila dan
membuatnya nekad untuk memerintahkan mereka meninggalkan apa
yang selama ini mereka sembah dan disembah oleh kakek-kakek mereka.
Kakek-kakek mereka telah menyembah tumbuh-tumbuhan dan pohon-
pohonan sementara agama Syu’ib memerintahkan mereka untuk hanya
menyembah Allah s.w.t. Kenekatan model apa dari Syu’ib ini?
Dengan ejekan dan penghinaan ini, Nabi Syu’ib menghadapi dialog yang
terjadi dengan mereka. Kemudian mereka kembali bertanya-tanya
dengan penuh keheranan dan dengan nada mengejek: "Apakah agamamu
yang menyuruh agar kami meninggalkan apa yang disembah oleh bapak-
bapak kami." Tidakkah engkau sedar wahai Syu’ib bahawa agamamu ingin
mencampuri keinginan kita dan cara kita menggunakan harta kita?
Apakah hubungan keimanan dan salat dengan muamalah materi?
Dengan pertanyaan ini, kaum Nabi Syu’ib mengira bahawa mereka
mencapai suatu tingkat kecerdasan. Mereka mengemukakan di
hadapannya masalah keimanan, dan mereka mengingkari adanya
keterkaitan antara perilaku manusia dan muamalah mereka serta
perekonomian mereka. Ini adalah masalah yang klasik; ini adalah usaha
untuk memisahkan antara ekonomi dan Islam di mana setiap nabi justru
di utus untuknya meskipun nama-nama mereka berbeza-beza; ini adalah
masalah kuno yang diungkap oleh kaum Nabi Syu’ib di mana mereka
mengingkari bahawa agama turut campur dalam kehidupan sehari-hari
mereka, perekonomian mereka dan cara mereka menggunakan harta
mereka. Mereka menganggap bahawa menginfakkan harta atau
menggunakannya atau menghambur-hamburkannya adalah suatu yang
tidak berhubungan dengan agama. Hal itu menyangkut kebebasan
peribadi manusia. Bukankah itu hartanya yang khusus lalu mengapa
agama turut campur di dalamnya?
Demikianlah pemahaman kaum Nabi Syu’ib kepada Islam yang dibawa
oleh Nabi Syu’ib. Kami kira pemahaman demikian sedikit atau banyak
tidak berbeza dengan pemahaman banyak masyarakat di zaman kita
sekarang mereka menganggap bahawasanya Islam tidak memiliki kaitan
dengan kehidupan peribadi manusia dan kehidupan perekonomian
mereka. Oleh kerana itu, manusia dapat menggunakan harta mereka
sesuai dengan kemahuan mereka: "Sesungguhnya kamu adalah orang yang
sangat penyantun lagi berakal."
Mereka ingin mengatakan kepada Nabi Syu’ib, seandainya engkau seorang
yang bijaksana dan memiliki pemikiran yang matang nescaya engkau
tidak akan mengatakan apa yang telah engkau katakan. Mereka kembali
mengejek Nabi Syu’ib dan merendahkan dakwahnya. Seandainya Anda
bertanya kepada kaum Nabi Syu’ib tentang pemahaman agama mereka
maka mereka pasti mengingkari bahawa agama adalah sebagai sistem
dalam kehidupan yang menjadikan hidup lebih mulia, lebih suci, lebih
adil dan lebih pantas manusia untuk menjabat sebagai khalifatullah di
muka bumi; seandainya Anda bertanya kepada mereka tentang agama
nescaya mereka memberitahumu bahawa ia hanya berupa kumpulan
nilai-nilai rohani yang baik yang tidak mewarnai kehidupan sehari-hari.
Dengan pemahaman seperti ini, agama hanya sekadar hiasan. Ini adalah
pemahaman yang menggelikan kerana Allah s.w.t mengutus para nabi
dan ajaran-ajaran yang mereka bawa bukan untuk perhiasan dan main-
mainan.
Maha Suci Allah s.w.t dari semua itu. Allah s.w.t mengutus para nabi-Nya
dengan membawa sistem baru dalam kehidupan, yaitu sistem yang
mencakup nilai-nilai dan pemikiran-pemikiran yang itu semua tidak akan
bermakna jika tidak berubah menjadi suatu sistem dalam kehidupan
secara umum dan mengatur kehidupan secara khusus. Dengan
pemahaman seperti inilah agama menjadi mulai dan agama menjadi
benar adanya. Dan dengan asumsi seperti ini, kita memahami seberapa
jauh campur tangan agama dalam persoalan-persoalan kehidupan sehari-
hari: dimulai dari hubungan-hubungan cinta sampai undang-undang
perkahwinan, bahkan cara mengambil keputusan hidup sampai sistem
dalam menginfakkan wang dan menggunakannya, juga sistem dalam cara
menggunakan dan mengagihkan kekayaan dan sebagainya. Jika manusia
memahami agama seperti ini maka jadilah agama sesuatu kebenaran.
Dan kalau tidak, agama laksana puing-puing saja.
Nabi Syu’ib mengetahui bahawa kaumnya mengejeknya kerana mereka
menganggap agama tidak turut campur dalam kehidupan sehari-hari.
Namun, beliau menghadapi semua itu dengan penuh kelembutan dan
kasih sayang kerana beliau yakin apa yang beliau bawa adalah kebenaran.
Beliau tidak peduli dengan ejekan mereka dan tidak tersinggung
dengannya dan tidak mempersoalkan hal itu; beliau memberi pengertian
kepada mereka bahawa beliau berada di atas kebenaran dari Tuhannya;
beliau adalah seorang nabi yang mengetahui kebenaran; beliau tidak
melarang mereka untuk meninggalkan sesuatu yang di balik larangan itu
mendatangkan keuntungan peribadi buatnya; beliau tidak ingin
menasihati mereka dalam kejujuran agar pasar menjadi sepi dan
kerananya beliau mengambil manfaat; beliau hanya sekadar seorang nabi
di mana dakwah setiap nabi tergambar dalam ungkapan yang singkat:
"Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selama aku
masih berkesanggupan. " (QS. Hud: 88)
Yang beliau inginkan hanya al-Islah (usaha membuat perbaikan).
Demikianlah kandungan dan inti dakwah para nabi yang sebenarnya.
Mereka adalah al-Muslihun, yaitu orang-orang yang membuat perbaikan;
mereka memperbaiki akal, memperbaiki hati dan memperbaiki
kehidupan yang umum dan kehidupan yang khusus:
"Syu’ib berkata: 'Hai kaumku, bagaimana fikiranku jika aku
mempunyai bukti yang nyata dari Tuhanku dan dianugerahi-Nya aku
dari-Nya rezeki yang baik (patutkah aku menyalahi perintah-Nya)?
Dan aku tidak berkehendak menyalahi kamu (dengan mengerjakan)
apa yang aku larang. Aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan)
perbaikan selama aku masih berkesanggupan. Dan tidak ada taufik
bagiku melainkan dengan (pertolongan) Allah. Hanya kepada Allah
bertawakal dan hanya kepada-Nya-lah
aku kembali.'" (QS. Hud: 88)
Setelah Nabi Syu’ib menjelaskan tujuan-tujuannya kepada mereka dan
menyingkapkan kebenaran dakwahnya, beliau mulai mengotak-atik akal-
akal mereka; beliau mengungkapkan kepada mereka bagaimana
pergelutan orang-orang sebelum mereka dengan para nabi sebelumnya,
yaitu kaum Nabi Nuh, kaum Nabi Hud, kaum Nabi Saleh, dan kaum Nabi
Luth yang masa mereka tidak jauh dengan masa Nabi Syu’ib. Beliau mulai
berdialog dengan mereka dan mengingatkan mereka bahawa sikap
penentangan mereka justru akan mendatangkan seksaan bagi mereka.
Nabi Syu’ib mengingatkan mereka bagaimana nasib orang-orang yang
mendustakan kebenaran:
"Hai kaumku, janganlah hendaknya pertentangan antara aku (dengan
kamu) menyebabkan kamu menjadi jahat hingga kamu ditimpa azab
seperti yang menimpa kaum Nuh atau kaum Hud atau kaum Saleh,
sedang kaum Luth tidak (pula) jauh (tempatnya) dari kamu. Dan
mohonlah ampun dari Tuhanmu kemudian bertaubatlah kepada-
Nya,sesungguhnya Tuhanku Maha Penyayang lagi Maha Pengasih. "
(QS. Hud: 89-90)
Usai Nabi Syu’ib berdakwah kepada Allah s.w.t dan menjelaskan al-ishlah
(usaha memperbaiki masyarakat) dan mengingatkan mereka bahaya
penentangan serta menakut-nakuti mereka dengan menceritakan kembali
seksaan yang diterima orang-orang yang berbohong sebelum mereka.
Meskipun demikian, Nabi Syu’ib tetap membukakan pintu pengampunan
dan pintu taubat bagi mereka. Beliau menunjukkan kepada mereka kasih
sayang Tuhannya Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Namun kaum
Nabi Syu’ib memilih azab. Kekerasan hati mereka dan keinginan mereka
untuk mendapatkan harta yang haram serta rasa puas dengan sistem yang
mengatur mereka, semua itu menyebabkan mereka menolak kebenaran:
"Mereka berkata: 'Hai Syu’ib, kami tidak banyak mengerti tentang apa
yang kamu katakan itu.'" (QS. Hud: 91)
Kami tidak memahamimu. Engkau adalah seorang yang mengacau;
engkau mengatakan sesuatu yang tidak dimengerti:
"Dan sesungguhnya kami benar-benar melihat kamu seorang yang
lemah di antara kami." (QS. Hud: 91)
Beliau dikatakan sebagai orang yang lemah kerana orang-orang fakir dan
orang-orang yang menderita adalah orang-orang yang beriman padanya,
sedangkan orang-orang kaya dan para pembesar telah menentang
mereka. Demikianlah pertimbangan umumnya manusia yang tidak
memiliki kekuatan cukup untuk menghadapi kebenaran dakwah Nabi
Syu’ib di mana beliau dianggap sebagai orang yang lemah:
"Kalau tidaklah kerana keluargamu tentulah kami akan
merejammu."(QS. Hud: 91)
Seandainya kalau bukan kerana keluargamu dan kaummu dan orang-orang
yang mengikutimu nescaya kami akan menggali suatu lubang dan kami
akan bunuh kamu di lubang itu dengan cara melempari kamu dengan
batu:
"Sedang kamu pun bukanlah seorang yang berwibawa di sisi kami."
(QS. Hud: 92)
Kaum Nabi Syu’ib berpindah dari cara mengejek pada cara menyerang.
Nabi Syu’ib telah menyampaikan bukti kepada mereka setelah mereka
mengejeknya, lalu mereka mengubah cara mereka berdialog. Mereka
memberitahunya bahawa mereka tidak memahami apa yang beliau
katakan dan mereka melihat bahawa Nabi Syu’ib sebagai orang yang
lemah dan hina. Dan seandainya kalau bukan kerana mereka takut
(kasihan)
kepada keluarganya nescaya mereka akan membunuhnya. Mereka
menampakkan kebencian kepada Nabi Syu’ib dan ingin sekali untuk
membunuhnya kalau bukan kerana alasan-alasan yang berhubungan
dengan keluarganya. Menghadapi ancaman itu, Nabi Syu’ib tetap
menunjukkan sikap lembutnya lalu beliau bertanya kepada mereka
dengan maksud untuk menggugah ke sekian kalinya akal mereka:
"Syu’ib menjawab: 'Hai kaumku, apakah keluargaku lebih terhormat
menurut pandanganmu daripada Allah. " (QS. Hud: 92)
Apakah cukup rasional jika mereka membayangkan hal tersebut? Mereka
melupakan hakikat kekuatan yang mengatur alam. Sesungguhnya hanya
Allah s.w.t Yang Maha Mulia dan Maha Kuat. Seharusnya mereka
mengingat hal itu; seharusnya seseorang tidak takut kepada apapun
selain Allah s.w.t dan tidak membandingkan kekuatan di alam wujud ini
dengan kekuatan Allah s.w.t. Hanya Allah s.w.t Yang Kuat dan hanya Dia
yang mengatur hamba-hamba-Nya.
Tampak bahawa kaum Nabi Syu’ib mulai kesal dan semakin kesal
dengannya, lalu berkumpullah para pembesar kaumnya:
"Pemuka-pemuka dari kaum Syu'ib yang menyombongkan diri
berkata: 'Sesungguhnya kami akan mengusir kamu hai Syu’ib dan
dengan orang-orang yang beriman bersamamu dari kota kami, kecuali
kamu kembali kepada agama kami.'" (QS. al-A'raf: 88)
Mereka menggunakan tahap baru dengan cara mengancam Nabi Syu’ib;
mereka mengancamnya untuk membunuh dan mengusir dari desa
mereka; mereka memberi pilihan kepada Nabi Syu’ib antara terusir dan
kembali kepada agama mereka yang menyembah pohon-pohon dan
benda-benda mati. Nabi Syu’ib memberitahu kepada mereka bahawa
masalah kembalinya ia ke agama mereka adalah masalah yang tidak
berhubungan dengan masalah-masalah yang disebutkan dalam perjanjian.
Sungguh Allah s.w.t telah menyelamatkan beliau dari agama mereka lalu
bagaimana beliau kembali lagi padanya? Beliau yang mengajak mereka
pada agama tauhid lalu bagaimana beliau mengajak mereka untuk
kembali pada kesyirikan dan kekufuran? Beliau mengajak mereka dengan
cara yang lembut dan kasih sayang sementara mereka
mengancamnya dengan kekuatan.
Demikianlah pertentangan antara Nabi Syu’ib dan kaumnya semakin
berlanjutan. Nabi Syu’ib memegang amanat dakwah untuk menghadapi
para pembesar, para pendusta, dan para penguasa kaumnya. Akhirnya,
Nabi Syu’ib mulai mengetahui bahawa mereka tidak lagi memiliki
harapan kerana mereka telah berpaling dari Allah s.w.t:
"Sedang Allah kamu jadikan sesuatu yang terbuang di belakangmu?
Sesungguhnya pengetahuan Tuhanku meliputi apa yang kamu
kerjakan. Dan (dia berkata): 'Hai kaumku, berbuatlah menurut
kemampuanmu, sesungguhnya aku pun berbuat (pula). Kelak kamu
akan mengetahui siapa yang akan ditimpa azab yang menghinakannya
dan siapa yang berdusta. Dan tunggulah azab (Tuhan). Sesungguhnya
aku pun menunggu bersama kamu." (QS. Hud: 92-93)
Nabi Syu’ib berlepas diri dari mereka. Mereka telah berpaling dari agama
Allah s.w.t bahkan telah mendustakan nabi-Nya dan menuduhnya bahawa
ia tersihir dan seorang pembohong. Maka, setiap orang hendaklah
melakukan apa saja yang diinginkannya dan hendaklah mereka menunggu
azab Allah s.w.t. Kemudian pergelutan antara Nabi Syu’ib dan kaumnya
berakhir adanya fasa baru. Mereka meminta kepada Nabi Syu’ib untuk
mendatangkan azab dari langit jika beliau termasuk orang-orang yang
benar. Dengan nada mencabar dan menentang, mereka berkata: "di
mana azab itu, di mana seksaan yang dijanjikan itu? Mengapa terlambat
datang?"
Mereka mengejek Nabi Syu’ib dan beliau dengan tenang menunggu
datangnya azab Allah s.w.t. Allah s.w.t mewahyukan kepada beliau agar
keluar bersama orang-orang mukmin dari desa tersebut. Akhirnya, Nabi
Syu’ib keluar bersama para pengikutnya dan datanglah azab Allah s.w.t:
"Dan tatkala datang azab Kami. Kami selamatkan Syu’ib dan orang-
orang yang beriman bersama-sama dengan dia dengan rahmat dari
kami, dan orang-orang lalim dibinasakan oleh satu suara yang
mengguntur, lalu jadilah mereka mati bergelimpangan di rumahnya.
Seolah-olah mereka belum pernah berdiam di tempat itu. Ingatlah,
kebinasaan bagi penduduk Madyan sebagaimana kaum Tsamud telah
binasa." (QS. Hud: 94-95)
Ia adalah teriakan sekali saja satu suara yang datang kepada mereka dari
celah-celah awan yang menyelimuti. Mula-mula mereka barangkali
bergembira kerana membayangkan itu akan membawa hujan tetapi
mereka dikejutkan ketika datang kepada mereka seksaan yang besar
pada hari yang besar.